Kitajski avtomobilski velikan na sodišče, tožilci zahtevajo 40 milijonov evrov

Brazilske oblasti so zaradi domnevnega izkoriščanja delavcev decembra lani ustavile gradnjo tovarne BYD v tej državi. Iz "pogojev, podobnih suženjstvu", kot jih opisuje tožilstvo, naj bi odtlej rešili 220 kitajskih delavcev.
Brazilsko tožilstvo kitajskemu proizvajalcu električnih vozil BYD in dvema njegovima podizvajalcema očitajo kaznivo dejanje trgovine z ljudmi in “pogoje, podobne suženjstvu”, na gradbišču tovarne v Braziliji. Organi pregona od treh podjetij zahtevajo 257 milijonov brazilskih realov oziroma okoli 40 milijonov evrov odškodnine, poroča BBC.
Po navedbah tožilstva je bilo po začetku preiskave, ki so jo sprožili na podlagi anonimne pritožbe, rešenih 220 kitajskih delavcev.
BYD tožbe še ni komentiral, je pa ob prvih razkritjih nepravilnosti konec lanskega leta dejal, da “ne dopušča kršitev človekovih pravic in delovne zakonodaje”.
Podjetje Jinjiang, eden od vpletenih BYD-jevih podizvajalcev, ki sicer sodeluje pri gradnji njegovih tovarn po vsej Kitajski, je obtožbe o izkoriščanju kitajskih delavcev v Braziliji že izpodbijalo. Dejalo je, da so ugotovitve brazilskih inšpektorjev za delo v nasprotju z dejstvi in so posledica nejasnih prevodov. “Trditev, da so bili zaposleni v Jinjiangu ‘zasužnjeni’ in ‘rešeni’, je popolnoma neutemeljena,” so navedli v izjavi.
Kaj ugotavlja brazilsko tožilstvo
Oblasti so decembra lani ustavile gradnjo tovarne v mestu Camacari na severovzhodu Brazilije, potem ko naj bi ugotovile, da delavci živijo v utesnjenih bivalnih prostorih z “minimalnim udobjem in higienskimi pogoji”, navaja tožilstvo.
Nekateri delavci naj bi spali na posteljah brez vzmetnic, eno stranišče pa si je delilo 31 ljudi, je navedeno v izjavi. Tožilstvo ob tem trdi tudi, da so delavcem na gradbišču zaplenili potne liste in da so delali na podlagi “delovnih pogodb z nezakonitimi klavzulami, izčrpavajočimi delovnimi urami ter brez tedenskega počitka”, povzema BBC.
Tožilci so še navedli, da naj bi delavcem zadržali do 70 odstotkov plače in da so morali za prekinitev pogodb plačati visoke stroške. V pogodbi teh delavcev, ki jo je konec januarja razkril Reuters, je navedeno, da so morali večino plače poslati neposredno na Kitajsko in plačati skoraj 900 dolarjev kavcije, ki so jo lahko dobili nazaj šele po šestih mesecih dela.
Klavzule v pogodbi so poročanju Reutersa podjetju Jinjiang tudi dale pravico, da enostransko podaljša pogodbo o zaposlitvi za šest mesecev in izreče kazni v višini 200 juanov (približno 24,4 evra) za vedenje, kot je preklinjanje, prepiranje ali hoja brez majice na delovišču ali v bivalnih prostorih.
Delavci so sicer, kot še navaja pogodba, zaslužili približno 70 dolarjev na 10-urno izmeno, kar je več kot dvakrat več od kitajske minimalne urne plače v mnogih regijah.
Začetek proizvodnje še letos?
Tovarna v Camacariju, ki bi bila prva tovarna električnih vozil BYD zunaj Azije, bi morala začeti obratovati že marca letos. Z njo si kitajski avtomobilski proizvajalec prizadeva povečati svojo prisotnost v Braziliji, ki je njegov največji tuji trg.
Sredi maja je Reuters poročal, da bodo avtomobile v tovarni po spremenjeni časovnici začeli proizvajati konec letošnjega leta, tovarna pa naj bi začela polno obratovati decembra 2026. Ustvarila bi 10 tisoč delovnih mest.
Gre za staro Fordovo tovarno, ki jo je BYD prevzel leta 2023. Ameriški proizvajalec avtomobilov je tamkajšnji industrijski park zapustil leta 2021, pri tem pa odpustil okrog 5 tisoč delavcev.